آموزش قرائت نماز
در بعضى روايات مىخوانيم كه نماز، هم اوّلين سفارش انبيا بوده(۱) و هم آخرين وصيّت اوليا.(۲)
در تاريخ زندگى امام صادق آمده است كه حضرت در آخرين لحظههاى عمر مبارك خود چشم باز كرده و فرمود: تمام بستگانم را جمع كنيد و سپس فرمود:
شفاعت ما شامل كسانى كه نسبت به نماز سهلانگارى كنند نخواهد شد.(۳)
۱) وسائل، ج 3، ص 26.
۲) مستدرك، ج1، ص 173.
۳) بحار، ج 47، ص 2.
در اهميّت نماز، همين بسكه در روايات مىخوانيم: اگر نماز، قبول شود، عبادات ديگر هم قبول مىشود، ولى اگر نماز مردود شود، كارهاى ديگر هم ردّ خواهد شد.(۱)
پيوند پذيرش عبادات ديگر به قبولى نماز، نقش كليدى آن را نشان مىدهد.
مثل آنكه اگر پليس، از شما گواهينامه رانندگى بخواهد، شما هر مدرك و كارت شناسايى معتبر ديگرى هم ارائه دهيد، پذيرفته نيست. مجوّز رانندگى، داشتن گواهينامه است، و بدون آن، تمام مدارك، بى اثر خواهد بود.
در قيامت نيز مجوّز عبور از صراط، اقامه نماز است وبدون آن هيچ عبادتى قبول نمىشود.
۱) بحار، ج 82، ص 236.
در قيامت بارها ميان اهل بهشت و اهل دوزخ گفتگو رخ مىدهد كه قرآن برخى از آنها را بيان فرموده است. در يكى از آن صحنهها، اهل بهشت از مجرمان مىپرسند: چه عاملى شما را به دوزخ روانه كرد؟ آنها چهار عامل را مىشمرند، كه اوّلين آنها پايبند نبودن به نماز است: «لم نك من المصلّين»(۱)

گاهی برای رفع حاجتمان عجله می کنیم وبعد از مدتی که حاجت روا نمی شویم، به سرعت از درگاه خدا نا امید بر میگردیم اما آنچه باید برای ما مهم باشد رفع حاجت است و دیر یا زود آن مهم نسیت چرا که گاهی مصلحت اینگونه اقتضا می کند که دعایی در وقت و زمان خود به اجابت نرسد زیرا خداوند به خیر و صلاح ما آگاه تر است ... اما ذکر این نکته هم ضروری است که دعا کردن زمان و شرایطی دارد .در این بین برخی شب ها شب بخشش گناهان و استجابت دعاست. یکی از این شب ها عید مبعث است.

در آئین اسلام، کاهلی، تنبلی و تنپروری، مورد نکوهش است. پیامبر آب و آئینه، حضرت رسول(صلی الله علیه و آله وسلم) در حدیثی، چُنین فرمایش کردهاند:

نماز در منظر نخست دستور و حكم خداوند متعال است و او خالق ما و ما مخلوق او هستیم، لذا از دستور او اطاعت می كنیم. همین ما را بس كه اولا با توكل و اطاعت خدا آرامش ارتباط با معبود خود را بدست می آوریم، و ثانیا به سعادت خود كه تنها به دست خداست امیدوار می شویم. و از سوی سوم خود خدا برای نماز فوائد بسیاری برشمرده است. مثلا در قرآن مجید می خوانیم كه "نماز انسان را از فحشا و منكرات باز می دارد."

ترانه شاد و کودکانه طعم صلوات، یک روز که پیغمبــــر در گـرمی تابـستــان/ همــراه علی می رفت در سـایــه نخلستــان/ دیدنــد کـه زنبـــوری از لانه خود زد پـر/ آهستــه فــرود آمــد بر دامن پیغمبـــــر/ بوســــیـد عبایــــش را دور قـدمــــش پــر زد/ بـر خاک کـف پایـش صـد بوسـه دیگــــر زد/ پیغمبـــــر از او پرسید آهســــته بگـو جانم/ طعم عسلت از چیست هـر چند که میدانم ... شاعر: افشین اعلاء ـ کارگردان: حامد حاج ملاعلی ـ تهیه شده در خانه پویانمایی انقلاب اسلامی

حرمت ترک نماز، از انجام بسیاری از اعمال حرام سنگین تر است. چون انسان در ارتکاب بعضی از اعمال حرام، قصد بی حرمتی به خدای متعال و دین را ندارد، بلکه جنبه حیوانی انسان بر او غلبه کرده و چه بسا بعد از مبتلا شدن به فعل حرام، به شدت از خدای متعال می ترسد و توبه می کند. در حالی که رها کردن نماز، موثر از غلبه شهوات بر انسان نیست. بلکه ناشی از ضعف ایمان و بی توجهی به دستور الهی است.
یکی از بهترین و بزرگترین جاذبه های گردشگری ایران مربوط به معماری های سنتی این آب و خاک متمدن است که در نوع خود واقعا بی نظیر هستند. معماری سقف های مساجد بزرگ ایران از آن دسته از دیدنی هایی است که شاید هیچ کجای دیگر جهان نمی تواند دید و این موضوع پای عکاس های غیر ایرانی را به این مکان ها کشانده است. یکی از این عکاس ها فردی با نام مستعار m1rasoulifard است که عکس هایی بی نظیر از این معماری های شگفت انگیز تهیه کرده است.


دعا نه تنها در دین اسلام امرى قطعى و مسلم است، بلکه در ادیان انبیاى گذشته و نزد پیامبران سلف نیز مسأله ى دعا یک امر حتمى بوده و پیشوایان الهى این مطلب را به مردم گفته و آموختهاند، افزون بر این خودشان در موارد متعددى دعا کردهاند، که از جملهى آن موارد دعاى حضرت ابراهیم علیه السلام و استجابت آن است که در سورهى ابراهیم علیه السلام، آیهى 37 ذکر گردیده است، و نیز دعاى حضرت موسى علیه السلام و پیامبران دیگر بیان شده است. خداوند در آیات متعددى بندگان را به دعا دعوت نموده است، از جمله در آیات "بقره، 186" و آیهى "غافر، 60".

یکی از موضوعات جذاب و ضروری به اذعان خیلی از عزیزان و جوانان، موضوع عوامل بهشتی شدن است. در شروع بحث این موضوع را می خواهیم یادآوری کنیم که ما نباید رحمت خدا را دست کم بگیریم و باید به او عاقلانه و عاشقانه امیدوار بود؛ عاقلانه از آن باب که این گونه نباشد که من فکر کنم می توانم هر گناه و خطایی را عمداً مرتکب شویم و بعد بگوییم خدا مهربان است، خدا رحیم است ... از طرفی باید عاشقانه به او امیدوار بود از این باب که منی که می دانم گناهکارم، الان پشیمانم و توبه می کنم ، به رحمت او حسن ظن داشته باشیم و عاشقانه به عنوان یه عبد گناهکار از او عذرخواهی کنیم درست مثل فرزند خطاکاری که پدر و مادر را دوست دارد اما گاهی خطا و سرپیچی می کند ولی در نهایت عاشقانه با آن ها ارتباط دارند و عذرخواهی هم دارند...

گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین «مسعود عالی» در برنامه سمت خدا در تاریخ 89.07.25 :« چرا بعضی اوقات در نماز، حالات خوش داریم و بعضی وقتها از این حال خبری نیست؟ همه این عبادات، سایه ای از اعمال گذشته خود ماست. اگر سایر اعمالمان را دقت کنیم و اهل مراقبه دائمی باشیم، یقینا همان حال خوش دائمی خواهد بود. نماز اول وقت، انسان را به بالاترین مراتب اخلاقی و عرفانی می رساند.»

استفاده از نرم افزارهای اینترنتی نظیر گوگل ارت(Google earth) که بهترین و دقیق ترین روش برای تعیین دقیق جهت قبله است.این برنامه در آدرس earth.google.comموجود است.

به عبارت دیگر می توان از سرنوشت و سیر آفرینش انسان این گونه فهمید که انسان تنها آفریده شده و تنها از دنیا می رود و با دانستن این واقعیت، او باید کاری کند که حداقل برای آن لحظات تنهایی اش مونس و رفیقی حقیقی پیدا کرده تا با او همراه باشد : یا انیس من لا انیس له و یا رفیق من لا رفیق له ...

محمدتقی خوانساری فرزند سید اسدالله و با چند واسطه از نوادگان موسی بن جعفر است. او فقیه و مرجع تقلید شیعی قرن چهاردهم هجری و از مراجعی بودند که سالها در عرصه های علم و دین کارهای فراوانی را انجام دادند و در این بین مجاهدت های بی شماری را هم انجام دادند که مدتی از زندگیشان هم در زندان ها گذرانده بودند.


نوشتار پیش رو به اختصار اشاره دارد به مسئله کیفیت وضوی پیامبر(ص) و بدعتی که متأسفانه پس از رحلت ایشان به وجود آمد.

برخی از بانوان به خاطر نداشتن ناخن یا زیباتر شدن آن و... اقدام به کاشت ناخن می کنند که موجب اشکالاتی برای وضو یا غسل شان می شود. و مؤمن متشرع باید خواسته های خودش را در چارچوب شرع قرار دهد تا توفیقات الهی از او دریغ نشود. لذا درصدد آن بر آمدیم تا طبق فتاوای مشهور مراجع عظام تقلید احکام آن را بازگو نماییم.

پاسخ امام رضا علیه السلام به سوالی در باره فلسفه اذان که تقدیم می شود:
ایشان فرموده اند: «همانا مأمور شدن مردم به گفتن أذان به علل و دلائل بسیارى است، از آن جمله اینكه:

علی گندابی چهره خیلی زیبایی داشت؛ چشم ها و موهای زیبا با یه کلاه بسیار زیبا ... لات بود اما یه جور مرام و معرفت ته دلش مانده بود.


وقتی دل تنگ و خسته از خاك، معراجِ جان و سیر به افلاك را آرزو می كنی، تنها بر بُراق نماز می توانی گستره آسمان ها را بپیمایی كه: الصلوةُ معراج المُؤمن.
وقتی هراس تردید، سایه وحشت بر جانت می گستراند، آفتاب اطمینان را در سپیده دم نجوا (نماز صبح) و نیم روز نیایش (ظهر و عصر) و شبانگاه شوق (مغرب و عشا) بر دلت بتابان تا همه دغدغه ها و تشویش ها خاكستر شوند.